Kun et par år tilbake var mangelen på arbeidskraft med yrkesfaglig utdanning stor, og fortsatt blir mange velutdannede unge arbeidssøkere ansatt allerede før de er ferdige med graden på universitet eller høyskole. Så hvordan kan du tiltrekke deg toppkandidatene i milleniumsgenerasjonen før alle andre gjør det? Svaret er enkelt: Ved hjelp av employer branding.
Mange mener at nedgangen i oljesektoren og en økning i automatisering kan føre til færre arbeidsplasser. Ifølge Næringslivets Hovedorganisasjons kompetansebarometer, som ble lagt frem tidligere i år, oppga derimot et flertall av norske bedrifter at automatisering og digitalisering ikke kommer til å endre behovet for ansatte fremover.
Det ser dermed ut til at den gode tiden for nyutdannende ingeniører, teknologer og utviklere fortsetter– noe som setter press på deg som arbeidsgiver til å styrke selskapets omdømme blant potensielle jobbsøkere.
Slik går du frem for å attrahere milleniumsgenerasjonen
“Millenials” er generasjonen som er født på begynnelsen av 1980-tallet og frem til midten av 1990-tallet. Dette er den første generasjonen som kan sies å ha levd et digitalt liv og noen kaller dem vår “purpose-generasjon”.
Noe av det som kjennetegner akkurat denne generasjonen er at de bygger sin identitet rundt merkevarer. Merkevarebygging av ditt selskap som attraktiv arbeidsplass er derfor helt kritisk for å tiltrekke de største talentene blant denne generasjonen.
Ifølge Mission, et byrå som gjennom 15 år har utviklet merkevarer for selskaper i Norge og Skandinavia, er jobbesøkere i milleniumsgenerasjonen på jakt etter selskaper som har et tydelig formål, som kan identifisere et behov og løse dette behovet med lidenskap og sterke verdier.
Denne lidenskapen skaper en god sirkel: Selskapene skiller seg ut, de vinner folks hjerter fordi deres lidenskap er smittsom, og de går ut over ren forretningsdrift og skaper opplevelser som driver vekst.
– Mission
Universum trekker frem trygghet, en sikker arbeidsgiver og balanse mellom arbeid og fritid som de viktigste faktorene når dagens studenter søker jobber. Andre viktige faktorer som nevnes er muligheten til å kunne få bruke hodet, utvikle seg og gjøre noe som tjener en bedre sak.
Les mer: Slik klatrer du på Universumlisten
For å rekruttere ingeniører, teknologer, utviklere og IT-ansatte blant milleniumsgenerasjonen bør du derfor spille på disse faktorene unge arbeidstakere og jobbsøkere er opptatt av og ser etter hos potensielle arbeidsgivere – og bygge oppunder dette i din employer branding-strategi.
Disse tre faktorene motiverer oss
Ifølge den danske organisasjonspsykologen Birgitte Svinth er det disse tre faktorene som i størst grad motiverer det enkelte individ:
- Selvstendighet/selvstyre – ønsket om å lede våre egne liv
- Mestring – en trang til å bli bedre eller utvikle ferdigheter
- Formål – et behov for å gjøre noe av grunner som er større enn oss selv.
Gjennom å gi dine medarbeidere arbeidsoppgaver som føles mer som personlige prosjekter som kan knyttes til den enkelte medarbeiders liv, skape et arbeidsmiljø hvor de ansatte hele tiden kan utvikles og ha et tydelig formål med selskapet, vil du dermed få mer motiverte medarbeidere.
Nøkkelordet når du skal rekruttere millenials er derimot formål. Milleniumsgenerasjonen ønsker å jobbe i selskaper som har et tydelig formål, og hvor de som individer kan bidra til å oppnå dette formålet og etterleve grunnverdier som samstemmer med deres personlige verdier.
I en Millenial Survey gjennomført av Deloitte sier 6 av de 10 spurte at formål er noe de ser etter hos potensielle arbeidsgivere. De ønsker rett og slett å gå til en jobb hvor de føler at de bidrar til å nå bedriftens mål, og hvor de kan gjøre noe meningsfullt.
De velger gjerne arbeidsgivere som på en troverdig måte kan fortelle verden hvem de er, hva de står for og ikke minst hvordan den jobben de gjør bidrar til noe positivt for samfunnet. Med din employer branding er du derfor nødt til å svare på hva som er ditt selskaps formål og hvilke verdier dere står for.
Les mer: 5 grunner til at employer branding er avgjørende for din rekruttering
Mission mener det hovedsakelig er fire indikasjoner på at formål blir viktigere for å oppnå suksess som merkevare:
- Vi leter etter måter å leve mer tilfredsstillende liv på og har et ønske om selvrealisering. Millenials ønsker derfor å jobbe for et selskap de tror på.
- Vi setter større krav til at etablerte institusjoner skal bidra positivt til livene våre og jobber for mer enn kun ren profitt.
- Det har vokst frem nye typer merkevarer som forbedrer måten vi gjør ting på og som benytter mulighetene i tiden vi lever i, blant annet Airbnd, Tesla, Amazon og Uber.
- Sist, men ikke minst: vi ønsker opplevelser – ikke produkter. Merkevarer som i større grad klarer å skape opplevelser for kundene verdsettes og snakkes om.
Fordi merkevareomdømme blir stadig viktigere for folk flest, men spesielt de yngre generasjonene, er det helt essensielt at du bygger opp selskapets omdømme rundt de faktorene som er viktigst for den målgruppen du ønsker å nå.
Når du skal rekruttere milleniumsgenerasjonen viser utallige undersøkelser at formål er én av de aller viktigste faktorene for nyutdannede som skal ut i arbeidslivet. For å kunne tiltrekke deg de største talentene er du derfor nødt til å kunne vise til hvordan ditt selskap utgjør en forskjell og hvorfor det dere gjør er betydningsfullt.
Artikkelen er originalt skrevet: 18.01.18. Artikkel oppdatert 08.08.18.