Employer brand er noe enhver bedrift har, så spørsmålet er: Hvordan bruker du det til din fordel? Her er 5 måter employer branding kan styrke din rekrutteringsstrategi.
Kort fortalt vil det å implementere en employer brand strategy kunne hjelpe selskapet ditt med å vokse og bli mer lønnsomt. Men hva er employer branding og hvordan påvirker selskapets omdømme din rekruttering?
Employer branding (arbeidsgiverprofilering) en fellesbetegnelse på aktiviteter et selskap gjennomfører for å bygge opp og styrke selskapets omdømme. Hva er det som gjør nettopp dette selskapet til en attraktiv arbeidsplass? Hvilket formål har selskapet, hvilke verdier er det de ansatte forsøker å etterleve og hvilke visjoner er det som hjelper selskapet med å hele tiden bevege seg fremover? Alt dette er essensielt å få frem gjennom din employer branding dersom du skal kapre de beste kandidatene.
Ifølge Gallup mener 39 prosent av kvinner at selskapets omdømme eller merkevare er “svært viktig” for dem når de vurderer en jobb. 32 prosent mener det samme om selskapets formål. Når det gjelder menn anser 33 prosent selskapets omdømme som “svært viktig”, mens 22 prosent føler det samme om selskapets formål.
I en undersøkelse gjennomført av HubSpot kommer det frem at 66 prosent av de som nylig har byttet jobb visste om selskapet før de søkte på jobben og at hele 92 prosent av kandidater ville vurdert å bytte jobb dersom et selskap med godt omdømme tilbød dem en annen rolle.
Det er mange grunner til hvorfor et sterkt omdømme er essensielt for et selskaps rekruttering, men her er de fem viktigste:
Derfor er employer branding essensiell for din rekruttering
1) Ditt selskap blir ikke lenger bare én av mange arbeidsgivere – men den arbeidsgiveren “alle” vil jobbe for
Ta en titt på Universumlisten: Her finner du de 100 mest populære arbeidsplassene sett fra blant annet nyutdannede ingeniører, teknologer, IT og utvikleres ståsted. Hvorfor er akkurat disse arbeidsplassene så populære blant aktive jobbsøkere? Fordi det er sterke merkenavn som i tillegg har et godt rykte når det gjelder arbeidskultur, work-life balanse og evne til å omstille seg.
Effektiv employer branding hever din bedrift fra å være én av mange liknende norske arbeidsgivere til å bli den arbeidsgiveren de største talentene ønsker å jobbe for. Bevissthet rundt selskapet, anerkjennelse og positiv differensiering resulterer i at selskapet blir mer attraktivt på arbeidsmarkedet og åpner opp for at de mest kvalifiserte jobbsøkerne viser interesse.
I et stadig mer konkurransedyktig arbeidsmarked er selskaper derfor nødt til å investere mer i utvikling av sitt omdømme for å kunne tiltrekke, engasjere og beholde talent.
2) Det reduserer kostnaden for ansettelser
Kostnaden ved å ansette medarbeidere vil i de fleste tilfeller gå ned dersom du har et sterk employer brand. Grunnen til det er enkel: Du vil tiltrekke deg flere kvalifiserte søkere raskere fordi selskapet ditt er en anerkjent og attraktiv arbeidsplass.
Ikke minst kan du spare kostnader på rekrutteringsannonser og annet annonsearbeid du gjør i forbindelse med rekruttering. En tredje grunn til at et sterkt employer brand reduserer ansettelseskostnaden er fordi selskapet klarer å beholde og utvikle intern kompetanse, noe som gjør at det kreves færre nye ansettelser.
3) Det hjelper deg å tiltrekke de største talentene
Jo mer attraktiv arbeidsplassen din anses å være av jobbsøkere, jo enklere vil det være å finne de rette kandidatene som ikke bare kan løse jobben på best mulig måte, men som også passer best inn i bedriften.
Ifølge The Guardian velger arbeidssøkere sin arbeidsgiver hovedsakelig basert på lokasjon (47 %), muligheten for karriereutvikling i selskapet (23 %) og bildet søkeren har av selskapet (16 %). I en Employer Branding undersøkelse fra 2015 fant CareerArc ut at 75 prosent av arbeidssøkere tar et selskaps employer brand i betraktning før de søker på jobben.
58 % av millennials sier til og med at de hadde gått ned i lønn dersom de kunne jobbe for et selskap som har samme verdier som dem.
De beste kandidatene er nemlig på leting etter jobber i selskaper de kan kjenne seg igjen i. Ta milleniumsgenerasjonen for eksempel: Disse menneskene som er født mellom 1980 og 1995 ønsker å jobbe i selskaper som har et tydelig formål, og som kan identifisere et behov og løse dette behovet med lidenskap og sterke verdier.
I et marked hvor arbeidssøkere blir stadig mer kravstore til selskapene de ønsker å jobbe for er det essensielt at du som rekrutterer bygger opp en bedriftskultur som tiltrekker de menneskene dere ønsker å nå ut til. Vær tydelig på hva som er selskapets verdier, mål og ambisjoner. Snakk høyt om hvorfor dere jobber med det dere gjør og hvilken forskjell dere utgjør med deres løsninger.

4) Det blir enklere å holde på eksisterende medarbeidere
Når du forstår dine ansattes behov og ønsker og setter i gang tiltak for å jobbe mot å oppfylle dette, vil du få mer lojale og fornøyde ansatte – noe som fører til mer motiverte ansatte som gir alt for å løse jobben på best mulig måte.
Ansatte som er mer motiverte vil også være stolte av å jobbe for et selskap med en sterk merkevare. Det er rett og slett umulig å bygge opp et sterkt employer brand dersom selskapets ansatte ikke trives særlig godt eller ikke føler at de får det de var lovet.
Før du klarer å bygge opp selskapets omdømme må du derfor jobbe for et arbeidsmiljø hvor de ansatte trives og kan utvikles – og hvor gode prestasjoner hylles og dyktige folk løftes frem. Employer branding vil derfor hjelpe deg bygge et godt rykte både utad og innad i selskapet.
5) Det gjør det enklere å bygge opp et nettverk med talentfulle kandidater
Ofte vil lovende kandidater som viser seg å ikke passe perfekt for én stilling, kunne fungere bra i en annen stilling dere utlyser på et senere tidspunkt. Ved å samle slike kandidater i et nettverk, holde kontakten med dem og fortsette å gjøre et godt inntrykk, kan dere hele tiden ha tilgang på sterke kandidater.
Et godt verktøy for dette er LinkedIn hvor barrieren for å knytte kontakt med andre i et business-perspektiv er lavere enn andre steder. Bygg forhold med relevante kandidater, og test LinkedIns egne rekrutteringsverktøy som LinkedIn Recruiter for å finne kandidater som oppfyller et sett med krav du har oppgitt. Delta også i bransjespesifikke grupper og del interessante trender og nyheter fra disse industriene på selskapets egen bedriftsside.
Henvisninger fra ansatte er per dags dato den største kilden til kvalitetsansettelser, ifølge LinkedIns Global Recruiting Trends 2017. Dersom selskapet er kjent for å være en attraktiv arbeidsplass og nåværende ansatte er fornøyde vil du kunne bygge opp et stort nettverk med potensielle kandidater kun basert på henvisninger fra ansatte. Sjansen er dermed større for at du finner de rette kandidatene for ditt selskap.
