Rekruttering av ingeniører og IT-teknologer.

Styrk bedriftens renommé som arbeidsgiver ved hjelp av employer branding.

Siste innlegg

Hvordan rekruttere i et marked med lav arbeidsledighet?

Arbeidsledigheten i Norge lå på mellom 3,8 - 4 % i 2018, noe som er ganske lavt. Dette skaper utfordringer for talentjegere og rekrutterere.

Som med alle endringer i økonomi og bemanning, er det fordeler og ulemper ved en lav arbeidsledighet basert på din rolle i en rekrutteringsprosess. Lav arbeidsledighet er svært fordelaktig for arbeidstakere som ser seg om etter nye muligheter, fordi de har flere alternativer. For arbeidsgivere har det mulig en mindre positiv konnotasjon i den voksende kampen om gode talenter.

iStock-965515046

Negative effekter av lav arbeidsledighet for arbeidsgivere

Mange arbeidsgivere og rekrutterere som jobber i en tid med lav arbeidsledighet mener at dagens jobbmarked har blitt kandidatens marked. Faktisk viser det seg at 62% av arbeidsgivere mener nettopp dette. Den lave arbeidsledigheten presenterer mange kontroll- og ansettelsesutfordringer, inkludert:

 

  • Toppkandidater som stiller høye krav og som ikke forblir i jobbmarkedet lenge
  • Flere åpne stillinger enn tilgjengelige talenter
  • Mer konkurranse om de gode kandidatene
  • Ikke nok personell for å håndtere rekrutteringsprosessen
  • Nåværende ansatte som slutter grunnet bedre tilbud
  • Kandidater som ikke møter opp til intervjuer (Intervju-ghosting)

5 tips til hvordan du rekrutterer i et marked med lav arbeidsledighet

1. Gjør arbeidskulturen din mer synlig

Employer branding - Bildet og verdikortet selskapet ditt formidler som arbeidsgiver i øynene til allmennheten og potensielle ansatte - et virkningsfullt verktøy for selskapet ditt. Når det blir brukt riktig, kan det bidra til at bedriften din skiller seg ut fra konkurrentene, samtidig som du bygger nettverk med ditt publikum.

Noen selskaper velger en moderne og morsom stil, mens andre går for en mer tradisjonell fremtoning. Det viktigste er at det som kommuniseres er i tråd med, og gjenspeiler virkelig kultur og ikke bare ønsket kultur - slik at den du ansetter ikke føler seg lurt og slutter igjen.

 

Les også: 3 gratis employer branding aktiviteter du kan implementere i dag.

 

2. Selg prospekter via posisjonen din

En av de mest effektive rekrutteringsstrategiene du kan implementere for å motvirke “bivirkningene” av lav arbeidsledighet er å selge bedriften din og posisjon til potensielle kandidater. Noen av høydepunktene kan inkludere:

  • Framtidspotensialer
  • Opplærings- og videreutdanningsmuligheter
  • Undervisningsrefusjon
  • Ledelses- og mentorutdanningsmuligheter
  • Tilbud om lønn og fordeler

 

3. Søk passive kandidater

Passive kandidater er en gullgruve for talentansvarlige og er en gruppe som er svært lønnsom å sette fokus på når man leter etter dyktige, etterspurte talenter. Kandidater som disse, er personer som i dag er ansatt av andre selskaper - ofte konkurrenter - som er åpne for en diskusjon rundt nye muligheter.

Ifølge Bersin, Deloitte Talent Acquisition Research, er hele 74% av selskapene engasjert i "transaksjonsrekruttering" - en prosess der rekrutterere legger ut en ledig stilling på nett for å starte rekrutteringsprosessen.

 

Les også: 5 ting du må ha med i en god stillingsannonse.

 

4. Hold relasjonen til kandidater varm

Som leder for rekruttering eller talentjeger holder det ikke bare å holde kontakt og håpe at de vil huske selskapet ditt i fremtiden. For å mestre rekrutteringsutfordringer, er det nødvendig å utvikle en rapport med erfarne og talentfulle kandidater å holde kontakt med. Selv om en passiv kandidat ikke skulle være en god match for stilling A, betyr ikke dette at de ikke kan passe for stilling B, noen måneder frem i tid.

 

Les også: Slik når vi de passe jobbsøkerne gjennom bruk av nisjenettsteder.



5. Engasjer dine ansatte så de føler seg mer knyttet til bedriften

Ved å ha engasjerte ansatte kan du få bedre resultater. Studier viser faktisk at engasjerte ansatte kan bidra til økt lønnsomhet, innovasjon og lojale kunder.

For å hjelpe de ansatte å føle seg mer engasjert i bedriften, er utvikling et nyttig verktøy. Undervis de ansatte i bedriftens visjon og verdier. Tilby personlig utvikling og hjelp ansatte å vokse i eksisterende kompetanse, eller nye.

Vis dine nåværende ansatte at de betyr noe for bedriften og at de er mer enn bare tall. Arbeidsgivere som tar seg tid og arbeider for å investere i sine ansatte, kan nyte av flere fordeler gjennom økt trivsel og produktivitet. Man kan ende opp med mer informerte og dyktige medarbeidere, som også bidrar til å etablere en kultur med engasjement som pirrer nysgjerrige, talentfulle kandidater.

 

Les også: Hvordan rekruttere gode kandidater utenfor storbyene?

 

Bonus tips: Kontakt nisjenettsteder for bedre synlighet

Det kan være lønnsomt for bedriften å kontakte de som driver nisjenettstedene. Disse kan sitte på innsikter og kunnskap om de du ønsker å ha i søkerbunken din - få det rette grunnlaget til å utforme og synliggjøre stillingsannonse dine hos det rette nisjenettstedet, så er du et steg i riktig retning mot kandidater av kvalitet.

Karin Lima

Direktør TU Jobb, Teknisk Ukeblads stillingstjeneste og jobbportal for ingeniører, utviklere og andre informasjonsteknologer. Utdannet ingeniør med lang fartstid innen teknologi, markedsføring og reklame. Har jobbet i selskaper som Finn.no, Schibsted Classified Media og McCann.

Relaterte innlegg

Korona-pandemien: Dette er risikoene ved å permittere ansatte

Av | on 06, apr 2020 |   For avdelingslederen For HR-ansvarlig

Norge opplever permittering i stor skala i disse dager. Hvordan påvirker det rekrutteringsprosessen? Og hva er risikoen for at du mister noen av dine klokeste hoder permanent, selv om du permitterer d [...] Les mer ›

Korona-pandemien: 5 ting du bør vite som arbeidsgiver

Av | on 20, mar 2020 |   For avdelingslederen For HR-ansvarlig

Nye permitteringsregler, kutt i lønninger og kutt i arbeidsgiveravgift. Det er mye å sette seg inn i under denne ekstraordinære situasjonen. Her er fem ting du bør vite. Les mer ›

[Gjesteinnlegg] Rekrutteringsguiden del 1: Kravspesifikasjon – Hvor skal dere og hvordan kommer dere dit?

Av | on 22, jan 2020 |   For HR-ansvarlig

En gjennomtenkt og presis kravspesifikasjon er selve fundamentet for en vellykket rekruttering. Hvordan skal du kapre drømmekandidaten hvis du ikke vet hva det er du ønsker å få ut av rekrutteringen – [...] Les mer ›

Abonnér på oppdateringer fra bloggen

Abonner på bloggen her

employer branding CTA forside
Hva TUJobb kan gjøre for deg

Abonnér på oppdateringer fra bloggen