Vi har et kandidatdrevet marked, hvor arbeidsgivere i hele Norge stiller seg de samme spørsmålene: Hvordan i all verden skal jeg kunne tiltrekke gode IT-folk til akkurat min bedrift? Hvor finner jeg de riktige hodene, hvordan øker jeg kompetansen internt og hvordan beholder jeg talenter over tid?
Disse spørsmålene og flere skal vi prøve å besvare live på scenen førstkommende tirsdag. Da arrangerer nemlig vi i TU Jobb årets utgave av konferansen IT-rekruttering, sammen med Den norske dataforening og digi.no.
Tenker nytt i år
I fjor samlet vi flere hundre fra bransjen til spennende foredrag og hyggelig sosialisering. I år har vi som mål å gjøre konferansen enda mer åpen og interaktiv.
Med workshop, debatter, og konsept som «eight-minute-failures», legger vi til rette for både erfaringsutveksling og praktiske tips du kan benytte i ditt arbeid.
Etter fjorårets konferanse fikk vi tilbakemelding om at det gjerne kunne vært flere små selskaper på scenen. Dette sier vi oss helt enige i, og denne gangen har vi blant annet fått med oss det ambisiøse IT-konsulentselskapet bspoke. Vi dro innom kontorene deres og tok en kjapp prat med COO Einar Omdal, i forkant av hans innlegg på IT-rekruttering 22. oktober.
Ikke mist dine beste kandidater
Hei Einar! Hva blir hovedbudskapet i din presentasjon på konferansen?
- Kort og godt: Ta vare på de ansatte – før andre gjør det.
Hvordan skaffer vi IT-talent i 2019? Og hvordan beholder vi dem?
Einar Omdal. Foto: bspoke
– Du må tørre å tenke som en kandidat: Hva har du, og hva trenger du? Hva kan du tilby?
– IT-folk i dag har veldig mange muligheter. For å beholde gode kandidater, er du helt nødt til å sjekke temperaturen internt. Du må rett og slett tørre å få noen kjipe svar for å kunne finne frem til gode løsninger på sikt.
Hva med neste år? Og fremtiden?
– Med tanke på mangelen vi har i bransjen generelt i Norge i dag, tror jeg fremdeles det blir en kamp om å få tak i de gode IT-hodene. Men jeg håper at et godt arbeidsmiljø, valgmuligheter, og en god temperatur internt i organisasjonen vil være nok til å skaffe de gode folkene.
Kartlegger drømmearbeidsgivere
I tillegg til de mindre selskapene som jobber med rekruttering av IT-folk i det daglige, har vi vært så heldige å få med oss et av fjorårets høydepunkter på ny. En mann med et fugleperspektiv over hele landskapet: Carlo Duraturo fra Universum.
Universum gjennomfører hvert år en landsomfattende kandidatundersøkelse ved 26 ulike universiteter og høgskoler i Norge, der studentene rangerer sine drømmearbeidsgivere. De gjør også undersøkelser blant nyutdannede og erfarne arbeidstakere.
Dette betyr at Carlo sitter på responser fra titusener av nordmenn på hvordan de oppfatter ulike selskaper, og hva som er viktig for dem i valg av fremtidige arbeidsgivere. Vi tok en kaffe med ham for å høre litt om hva slags innsikt han har tenkt til å dele med oss på konferansen den 22. oktober.
Dette gjør en arbeidsgiver attraktiv
Hva blir hovedbudskapet i din presentasjon på IT-rekruttering 2019?
– Å vise hva fremtidens medarbeidere, dagens medarbeidere, og yrkesaktive som sådan, legger vekt på hos arbeidsgivere. Spesielt innen utviklere.
– Hvilke drivere og attributter er viktige for dem for å bli i sin nåværende jobb? Kort fortalt: jeg skal snakke om hva som gjør en arbeidsgiver attraktiv.
Carlo Duraturo. Foto: Helge Brekke (TU Event)
Hvordan skaffer vi IT-talent i 2019? Og hvordan beholder vi dem?
– Det handler om å konsentrere og å dominere rundt et budskap. Med andre ord: ikke fortell for mye! Det som er felles for de selskapene som topper våre lister over Norges mest attraktive arbeidsgivere, er nemlig at de forteller noen få elementer eller sider av seg selv, og ikke for mye. Man må unngå å si alt og ingenting, for da glemmer man virksomheten litt i en hektisk hverdag.
Hva med neste år? Og fremtiden?
– Godt spørsmål. Det er det selvfølgelig mange som lurer på.
– Hos Universum måler vi trender. Slik prøver vi å se over tid hva som skjer. Fra år til år må jeg dessverre skuffe og si at vi ikke ser de store endringene. Men over tre år, eller fem? Da ser vi helt klart større endringer.
– Vi prøver å fange opp hva som ser ut til å bli viktig i fremtiden. Akkurat nå er vi på en liten miljøbølge, som vi ser at bare blir viktigere og viktigere. Det handler også om sikkerhet, trygghet, penger, og mer. Dette skal jeg vise og fortelle mer om på konferansen.
Et sterkt program
Programkomitéen for IT-rekruttering består av undertegnede (Karin Lima) fra TU Jobb, Christian Torp og Nina Mathiesen fra Den norske dataforeningen, samt Siri-May Sivertsen fra TU Event – godt hjulpet av innspill fra Kurt Lekanger i digi.no.
Målsetningen vår er å skape en arena for diskusjon og erfaringsutveksling rundt det å rekruttere og beholde IT-talenter hvor fokus er å gi praktiske råd og verktøy til de som er involvert i disse prosessene. Jeg føler vi har fått på plass et skikkelig sterkt program for i år, og gleder oss til å ta dere alle i mot!
På IT-rekruttering 2019 får avdelingslederen, HR-rådgiveren og andre beslutningstakere ved ansettelse av IT-folk, ny innsikt i form av reelle og praktiske eksempler. Kom til oss og la oss styrke den profesjonelle verktøykassen din!