Det er delte meninger om hvorvidt roboter i fremtiden kommer til å overta mange av dagens arbeidsoppgaver eller ikke.
Hva mener nordiske selskaper om dette? Vi har snakket med CTO i Bouvet, HR-direktør i Telia Norge og Senior Cloud Consultant i ATEA om hva man bør rekruttere – mennesker eller roboter.
En undersøkelse gjennomført av EVRY viser at det allerede er mange bedrifter som er i gang med å automatisere prosesser og funksjoner, noe som har redusert behovet for manuell arbeidskraft.
Mens 62% av bedriftene allerede har begynt automatiseringen, sier 53% at de har spesifikke planer for dette fremover. 26% av de spurte bedriftene sier sannsynligheten for at de innfører nye løsninger og systemer basert på robotteknologi er stor.
Men hva betyr dette for rekrutteringen?
– Samspillet mellom mennesker og teknologi blir viktigere og viktigere
HR-direktør i Telia Norge, Nina Sundby, mener det er viktig for bedrifter å se mulighetene i robotteknologi:
“Samspillet mellom mennesker og teknologi blir bare viktigere og viktigere. Robotics har skutt fart den seneste tiden, og vi ser at automatisering og robotisering gjør at oppgaver kan løses treffsikkert og effektivt.”
Mange frykter at robotene i stor grad vil ta over menneskelig arbeidskraft i fremtiden, men meningene rundt dette er svært splittet. En studie fra Gartner Research anslår at 1,8 millioner jobber vil forsvinne innen 2020 som følge av kunstig intelligens og robotteknologi, men at det samtidig vil skapes 2,3 millioner nye jobber.
Utviklingen innenfor kunstig intelligens og maskinlæring gjør at noen arbeidsoppgaver i dag kan automatiseres og tas over av roboter, men de fleste oppgaver løses best når mennesker og roboter samarbeider.
“Noen må faktisk bygge robotene, og robotene kan på ingen måte gjøre alt. Det de derimot kan gjøre, er å frigjøre tid for menneskene i organisasjonen til å løse andre oppgaver. Derfor sier vi ja takk til begge deler!”
Også CTO i Bouvet, Simen Sommerfeldt, mener at automatiseringen i dag er i stand til å ta over visse oppgaver og roller, men at det er en lang vei igjen å gå før robotene kan ta over for den menneskelige arbeidskraften:
“Vi ser at automatisering tar over mange rutinepregede roller. Det er imidlertid lenge igjen til vi kan automatisere oppgaver som har med organisering av mennesker å gjøre, eller krever kreativitet.”
Sommerfeldt trekker frem programmering som et eksempel på hva som ikke kan overlates til robotteknologi før utviklingen av kunstig intelligens har kommet lenger:
“Programmering handler om kreativitet, og det er mye implisitt forståelse av verdier og etikk i kodelinjer. Inntil det skjer noe helt nytt innen kunstig intelligens må vi nok slite med mennesker en stund fremover.”
Les også: Fremtidens teknologi – bør jeg rekruttere AI-kompetanse?
– Robotikk kan forenkle hverdagen til den enkelte medarbeider, men ikke erstatte mennesket i sin helhet
Senior Cloud Consultant i ATEA, Denis Bogunic, mener det er veldig mange yrker hvor robotikk kan forenkle hverdagen til den enkelte medarbeider, men ikke erstatte mennesket i sin helhet:
“Det er utrolig mange områder som kan forenkles og gjøres billigere ved bruk av roboter, hvis man ser bort ifra oppstartskostnaden. Mange arbeidsoppgaver som har en rutinert og repetitiv arbeidsflyt kan gjenskapes og effektiviseres gjennom roboter.”
Han trekker frem chatbots som et eksempel på teknologi som har kommet langt nok i utviklingen til at det kan anses som et effektivt alternativ i en nokså begrenset sammenheng. Bogunic konkluderer likevel med at vi fortsatt er for langt unna reell kunstig intelligens til at roboter kan erstatte manuell arbeidskraft.
Les også: Hvilken kompetanse bør dine fremtidige IT-ansatte ha?
Mennesker skaper og mennesker har kontrollen
En artikkel publisert på Forbes.com, konkluderer med at det er mennesket som skaper, og mennesket som har kontrollen.
“Robotteknologi og kunstig intelligens har blitt skapt av mennesker – dette er verktøy som vi kan bruke når vi gir dem de riktige instruksene. Poenget er at mennesker og teknologi må jobbe sammen, menneskene med kontrollen og teknologien som en leverandør av hva den har blitt programmert til å levere.”
Videre argumenterer forfatteren om at ideen om at teknologi kan erstatte behovet for kreativ tenking, problemløsning, samarbeid og lederskap er relativt utenkelig akkurat nå. Derimot er ideen om at mennesker kan utnytte teknologi for å skape en bedre verden for alle, mer realistisk.
Ønsker du å lese hele intervjuet med Bouvet, Telia Norge og ATEA? Last ned rapporten ved å klikke på knappen nedenfor for å lære mer om hvilken IT-kompetanse de største selskapene mener vil være viktigst i tiden fremover, og hvilke kvaliteter du bør se etter i kandidatene du rekrutterer.