Det er ikke enkelt å rekruttere den perfekte kandidaten, men det hjelper å ha noen triks i ermet. Her er ni gode tips for å bli bedre i jobben din – og rekruttere de rette menneskene.
Dette er femte del av en serie med rekrutteringstips hvor vi blant annet går gjennom hvordan du når ut til de riktige kandidatene og hvordan du siler ut de beste.
Er det noe som virkelig skaper konkurransefortrinn og danner grunnlag for at selskapet ditt lykkes, så er det de folkene du velger å jobbe med. Derfor er det kritisk at du rekrutterer de rette menneskene som kan bidra til å drive selskapet fremover.
Men rekruttering er vanskelig, og det finnes ikke én mal for å oppnå suksess. Det krever hardt arbeid, og det må prioriteres i en hektisk hverdag. Så hvordan kan du øke sjansene dine til å få tak i de aller beste kandidatene?
9 tips for å rekruttere de beste kandidatene
1) Definer hva du skal få ut av rekrutteringen
Du bør aldri begynne med en oppgave før du har satt et tydelig mål for utfallet. Det samme gjelder for rekruttering. Har du ikke en plan for hva du skal få ut av rekrutteringen - altså hvilken stilling som skal fylles - vet du heller ikke hva du bør lete etter i kandidater.
2) Definer hva som skal til for å lykkes i akkurat din bedrift – vær spesifikk
Jo mer konkret du klarer å være i kravspesifiseringen, jo mer kvalifiserte søkere vil du få. Du må derfor begynne med å definere hva det er som kreves for at noen skal lykkes i bedriften, og deretter formidle dette i form av ønskede ferdigheter, kompetanse og erfaring i stillingsannonsen.
3) Gjør det så enkelt som mulig for kandidater å søke
Kreves det altfor mye av de personene som skal søke på stillingen, vil du raskt miste noen kandidater. Du må derfor gjøre det så enkelt som overhodet mulig å søke.
4) Finn det rette kandidatmarkedet – gå dedikert mot det
Spesifikke bransjeområder og stillingstyper har gjerne ulike plattformer de leter etter stillingsannonser på. Bransjespesifikke rekrutteringsportaler og nisjenettsteder er derfor det stedet du med størst sannsynlighet vil nå ut til de mest kvalifiserte søkerne.
Finn også ut hvilke sosiale plattformer dine kandidater befinner seg på, slik at du kan promotere stillingene også der.
5) Bruk nettverket ditt til å finne gode kandidater
Så snart du vet hvilke type kandidater du er på leting etter, bør du bruke nettverket ditt til å spre budskapet. Spør nettverket ditt om de vet om, eller kjenner, noen som er gode på de tingene du er på jakt etter.
Her kan du bruke et par gamle hodejegertriks: Velg ut to konkrete ting som kandidater må ha, og spør etter det. Spør du om for mye, vil folk miste fokus og interesse. Forsøk å ikke si for mye om hvilken stilling det dreier seg om, det gjør nemlig folk forutinntatt.
6) Ha en plan for hvert enkelt intervju
Sett opp en møteagenda som du kan ta utgangspunkt i under hvert intervju, og gjør nødvendige tilpasninger ut fra denne agendaen. Her kan du blant annet inkludere en liste med spørsmål du vil ha svar på fra kandidaten.
Les mer: Rekrutteringsguiden del 3: Intervju – Slik siler du ut de beste kandidatene
7) Ha en plan for referanseintervjuer
Søknad, intervju og CV viser som regel én side av søkeren, og for å få et helhetlig bilde bør du i tillegg snakke med kandidatens referanser. Også her kan det være lurt å ha en plan for hvilke spørsmål du skal stille for å utfordre eller utdype din egen vurdering av søkeren.
Les også: Rekrutteringsguiden del 4: Referanser – Slik får du mest mulig innsikt om kandidaten
8) Close – få signaturen!
Når du har funnet kandidaten du vil ha, bør du sørge for å få signaturen ned på papiret så snart som mulig. Du skal alltid tenke at det er konkurranse om en god kandidat – og at det er en konkurranse du skal vinne.
For å vinne, må du ta føringen og styre prosessen i mål. Ikke sett deg ned for å vente på at kandidaten skal ta initiativ og vise hvor motivert han eller hun er for jobben. Tenk heller på det som et salg du skal vinne.
Vil du ha kandidaten, er det din oppgave å close avtalen.
9) Lær av en erfaren rekrutterer – finn en mentor
Alle kan dra nytte av å ha en mentor som kan fungere som en sparringspartner. Finn deg en erfaren rekrutterer du kan diskutere med; en som kan hjelpe deg med å definere hva slags roller du bør rekruttere; og hvordan du best går frem for å få den rette personen ombord.
Rekruttering er både viktig og vanskelig, og det er dessverre en prosess hvor mange glemmer å tenke helhetlig og jobbe strukturert. Kanskje er det fordi det dreier seg om mennesker, noe som for mange er vanskeligere å forholde seg til enn penger, teknologi og andre ting.
Dersom du klarer å rekruttere på en bedre og smartere måte enn dine konkurrenter, har du allerede skaffet deg et unikt forsprang og et overtak. Lykke til!