I løpet av de 10 siste årene har rekrutteringsbransjen endret seg raskt. Fra annonser i avisen til Google, har bransjen tatt steget for å gjøre seg mer tilgjengelig for jobbsøkerne. Men hvilke konkrete rekrutteringstrender er det som har preget markedet de siste årene?
Det finnes i dag en rekke jobbportaler som gjør det enklere for rekrutterere å tiltrekke de rette kandidatene og som gjør det enklere for arbeidstakere å få oversikt over relevante jobbutlysninger.
Jobbportaler på nettet er bare én av mange ulike rekrutteringskanaler som har vokst frem på grunnlag av digitaliseringen – som kanskje er den utviklingen som har preget rekrutteringsmarkedet i aller størst grad siden internett ble tilgjengelig for alle i 1991.
Fellesnevneren som likevel har bragt størst endring for utallige bemannings- og rekrutteringsbyråers rekrutteringsstrategi gjennom de siste ti årene er derimot: Gjør det enkelt for kandidaten å finne deg.
For å forstå hva dette har å si for din rekrutteringsstrategi skal vi gå mer i dybden på de ulike trendene som har etterlatt størst spor i historien.
Rekrutteringstrendene som har preget markedet de siste 10 årene
Digitaliseringen må sies å kunne være den største endringen de siste ti årene. Ja, jobbsøking har foregått på nettet også før 2007, men det er i løpet av denne perioden trenden har utviklet seg til å bli den nye normen. Ikke bare er det billigere å levere søknad over nettet, det er også langt raskere og enklere.
Før internett var tilgjengelig for alle hadde så og si hver eneste avis en egen jobbseksjon hvor bedrifter betalte en hel del for å trykke sine stillingsannonser. Disse ble gjerne holdt korte og enkle for å holde prisene nede.
Med digitaliseringen har det blitt langt enklere å gi kandidater mer informasjon i stillingsannonsen, det har blitt enklere å nå ut til et større spekter av kandidater og ikke minst har det blitt lettere å tiltrekke de mest kvalifiserte talentene.
Vi sier ikke at det ikke lenger finnes stillingsannonser i trykte medier, for det gjør det – og for mange selskaper er dette fortsatt en viktig kilde til gode ansettelser. Digitaliseringen har likevel gitt bedrifter flere, og ofte bedre, valgmuligheter.
La oss se på statistikken. Ifølge Gallup State of the American Workplace Report 2017 går 77 prosent av jobbsøkere til bedriftsnettsider for å lete etter jobber, 58 prosent bruker jobbportaler på nettet og 47 prosent bruker profesjonelle nettverkssider som LinkedIn.
Digitaliseringen har ført med seg en rekke andre trender, og her er de viktigste:
Bransjespesifikke jobbportaler
Det å samle flere stillinger på ett sted er kanskje ikke noe nytt, men det å samle alle bransjerelaterte stillinger i en jobbportal som er spesielt rettet mot ulike yrkesgrupper, som for eksempel ingeniører eller IT-teknologer, er ikke noe som var spesielt vanlig for 10 år siden. Dette har blitt mer vanlig i de senere år, og vi har sett en stor økning i jobbportaler siden den gang.
I tillegg til at det finnes en rekke nettsider og portaler for stillingsutlysninger generelt er det listet opp hele 14 ulike bransjespesifikke jobbportaler på Nav sine hjemmesider alene.
I en markedsundersøkelse gjennomført på vegne av Bond International Software, en verdensledende leverandør av bemannings- og rekrutteringsprogramvare, ble over 1,000 Storbritannia-baserte kontoransatte spurt om den nåværende tilstanden på rekrutteringsmarkedet.
62 prosent av de spurte sa at de foretrekker industri- eller ferdighetsspesifikke jobbportaler. Videre kom det frem at 91 prosent av de som har lett etter jobb det siste året brukte jobbportaler på nettet, og på spørsmålet om hvor sannsynlig det vil være at de bruker en jobbportal dersom de skal lete etter ny jobb i dag, svarte 59 prosent at det er svært sannsynlig.
Sosiale medier
Den første store trenden innenfor sosiale medier, Facebook, ble startet opp med det formålet å gjøre det enklere for folk å holde kontakt med sitt nettverk. Tretten år etter at Facebook ble lansert har måten vi bruker kanalen endret seg og Facebook har, sammen med andre sosiale medier-kanaler, blitt stadig viktigere i rekrutteringsprosessen.
I 2012 brukte over halvparten av alle jobbsøkere Facebook for å lete etter jobber. LinkedIn ble startet i 2003, men begynte først i 2010 å vokse hurtig i antall medlemmer. I slutten av 2010 hadde LinkedIn over 90 millioner medlemmer og i 2017 er antallet brukere blitt 467 millioner – hvorav mange er aktive jobbsøkere og enda flere er passive jobbsøkere.
Med andre ord: en gullgruve for rekrutterere.
Matching
En av de nyere rekrutteringstrendene for tiden er “matching”, som går ut på å sammenligne kandidatens personlighet, ambisjoner og talenter med tilgjengelige jobber og bedrifter. For jobbsøkerne er det som å søke etter kjærligheten på en dating app, men istedenfor å finne kjærlighet ønsker de å finne en jobb gjennom å søke etter et lovende selskap.
Gjennom å gjøre den profesjonelle verden på nettet mindre tabubelagt har det blitt langt større aksept for at privatpersoner kan knytte kontakt med bedrifter og personer i den bedriften, gjennom eksempelvis LinkedIn. Visste du for eksempel at den gjennomsnittlige CEO har hele 930 forbindelser?
Gjennom “matching” kan rekruttereren enkelt finne kandidater som rangerer høyt basert på forhåndsbestemte “matching” kriterier. For eksempel har LinkedIn egne algoritmer som kan foreslå toppkandidater når en bedrift publiserer en stillingsutlysning, og “Jobber du kan være interessert i”.
Jobbsøkeren har overtaket
Det å finne de rette kandidatene til åpne stillinger er vanskeligere nå enn for 10 år siden. Ja, du har kanskje flere muligheter til å nå ut til dine drømmekandidater, men det er jobbsøkerens marked med flere muligheter enn noen gang før.
Så hvordan kaprer du de rette kandidatene? Ved å tilpasse deg deres ønsker og behov – og bygge opp ditt selskap som et attraktivt arbeidssted gjennom employer branding.
Dette er en av de store trendene i 2018. Faktisk anerkjenner over 80 prosent av ledere verden over at employer branding har stor innvirkning på selskapets evne til å ansette talenter og undersøkelser viser at 75 % av arbeidssøkere tar et selskaps employer brand i betraktning før de søker på jobben.
For å vinne kampen om de mest attraktive kandidatene bør du derfor jobbe med selskapets employer brand samt tilpasse stillingsannonsen til de kandidatene du ønsker å nå ut til.
Ønsker du å lære mer om hvordan du rekrutterer de beste ingeniørene? Les vår artikkel “Slik bruker du TUJobb til å finne de beste teknologene og ingeniørene”.
Artikkelen ble først publisert 11. juli 2018.