Visste du at én av tre norske arbeidstakere enten er i aktiv søkeprosess eller orienterer seg i arbeidsmarkedet? Få hjelp til å finne den rette personen til din bedrift ved hjelp av redaksjonelle nettsteder for målgruppen.
Lønn er ikke den viktigste motivasjonen
Så hva er det egentlig som får så mange til å se seg om etter ny jobb? Tallene kommer frem i en undersøkelse gjennomført av arbeidsmarkedsanalysen Randstad Workmonitor.
Nordmenns appetitt og bevissthet på jobbskifte har aldri vært høyere siden vi startet med denne kvartalsvise pulsmålingen for 10 år siden, uttalte Eivind Bøe, administrerende direktør i Randstad Norge, i en pressemelding.
Vi vil til mer spennende bedrifter, og vi ønsker mer spennende prosjekter. Inspirasjonen og ideene får vi gjerne fra nyheter og artikler fra vår egen bransje. 75 prosent av oss mener at en jobb handler om mer enn å tjene penger. Den skal faktisk inspirere, hjelpe oss å vokse og lære oss noe nytt (kilde).
Det er tydelig at man må trekke frem mer enn et høyt lønnsnivå for å bli en populær arbeidsplass. Så fortell verden hvem dere er, hvilke prosjekter dere jobber med og hva dere hubshar gjort tidligere. Slikt innhold vil kunne trigge både aktive og passive søkere til å ta kontakt. Del dette på egne nettsider, men sørg også for at dere deler denne typen innhold i andre kanaler hvor disse ingeniørene leser nyheter og artikler.
Passive jobbsøkere er de mest stabile arbeidstakerne
Nordmenn er altså mer opptatt å bytte jobb enn tidligere. Dette kan blant annet være tegn på at vi legger mer vekt på viktigheten av egenutvikling. Det betyr på den ene siden at det er mulig å få tak i de beste menneskene, selv om de for tiden jobber et annet sted. På den andre siden betyr det også at man risikerer at folk slutter om man ikke tilbyr spennende arbeidsoppgaver og et godt arbeidsmiljø.
En svensk studie viser at passive jobbsøkere er mer stabile arbeidstakere. Det handler om personlighetstype: Altså er de som sitter og venter passivt på at arbeidsgiverne skal komme til dem mer stabile i en jobb enn de som aktivt sender søknader.
Dette er vel og bra, men det krever naturligvis mer av deg som arbeidsgiver. Ikke bare må du ut og finne de perfekte kandidatene, du må også sørge for at disse personene ser din bedrift og vet at dere ansetter når kandidatene selv er klare for å gå videre til neste jobb.
Så kanskje det er på tide å tenke nytt. Noen bedrifter deler stillingsannonser selv når de ikke har ledige stillinger å fylle. Finner de meget interessante kandidater er det bedre å få de inn enn å gå glipp av en enestående mulighet. En annen løsning er å se på mulighetene for å bygge opp et godt rykte ved hjelp av innholdsmarkedsføring, eksempelvis i form av native ads.
De ansattes historier skaper et godt rykte
Det er en tydelig trend for at ledende bedrifter internasjonalt stadig øker budsjettet for “employer branding”. Dette er det flere grunner til:
- 72 % av ledene rekrutterere i verden mener employer branding har en betydelig innvirkning på rekrutteringen.
- Denne typen aktiviteter har ført til 50 prosent flere kvalifiserte søkere og ny ansatt på plass på under halvparten av tiden.
- 82 prosent av de spurte i en undersøkelse mente at kultur er en stor konkurransefordel når man skal finne nye ansatte.
En sterk “employer branding” kommer fra hverdagslige historier og opplevelser fra de ansatte i bedriften. Det viser de ansattes tillit, stolthet og generelle arbeidsglede. Det påvirker ikke bare andres lyst til å arbeide hos selskapet, men også hvor lenge de ansatte blir.
La både aktive og passive arbeidssøkere bli kjent med dere som bedrift, men kanskje enda viktigere – med de ansatte. Hvem er de, hvilke prosjekter har de jobbet på, hvorfor jobber de her. TUJobb kan sammen med Story Labs, Teknisk Ukeblads kommersielle skribentavdeling, hjelpe deg i gang med employer branding og vise til hvordan dere kan gå frem. Vi har erfaring fra å jobbe med en rekke ulike bedrifter og vet hvilke områder som treffer aktuelle søkere best.
Ønsker du å lese noen av artiklene vi har produsert for ulike bedrifter? Se et eksempel på hva vi har gjort tidligere her.
Stillingsannonser som fanger interessen
Èn ting er at potensielle ansatte vet om deres bedrift og finner dere interessante, men også selve stillingsannonsen må fange interessen slik at de velger å søke på akkurat deres jobb.
Få gjerne hjelp av andre som jobber i en lignende stilling som den som skal utlyses. Hva mener de er det beste med jobben? Hvilke utviklingsmuligheter gir stillingen dem?
Her er også noen enkle tips du bør tenke på når du skal skrive selve annonsen:
- Vær spesifikk
Dette gjelder flere ting, men kanskje spesielt når vi snakker om tittelen. Tittelen får ikke være misvisende på noen som helst måte: Det er her en søker skal forstå om dette er en jobb de er på utkikk etter og om dette er en stilling de er kvalifisert til. Det enkle er derfor ofte det beste. Dersom du ikke ønsker å avsløre lønnsnivået i stillingsannonsen bør du i alle fall si noe om lønnen er konkurransedyktig eller på nivå med lignende stillinger. På denne måten kaster du ikke bort din eller andres tid.
- Ikke overdriv
Det kan være fristende å få ting til å høres bedre ut eller mer spennende enn hva de i realiteten er, men husk at du ikke skal love mer enn du kan holde. Overdriver du, vil du risikere at den nyansatte blir skuffet og sier opp jobben kort tid etter oppstart. I så tilfelle vil du være nødt til å utlyse stillingen på nytt, og du har både sløst bort tid og penger.
- Tilby utfordringer – ikke bare goder
Goder som lunsj, trening, massasje og lignende er alltid populært, men ikke la dette være hovedfokus. Ved å også beskrive utfordringer de vil få i jobben vil du tiltrekke deg mennesker som har ambisjoner og driv.
Bruker du TUJobb til å spre annonsen, ser vi over stillingsannonsen og vil være behjelpelige med forbedringer om du ønsker det.
Spre annonsen på de riktige stedene
Når annonsen først er skrevet og publisert, gjelder det å spre den til de riktige menneskene. Annonserer du gjennom TUJobb sørger vi for at annonsen ikke bare vises til relevante søkere på våre egne nettsider, men også at den vises til et relevant publikum i sosiale medier, hvor vi sågar følger egne lesere.
I tillegg kan det være en god ide å få ansatte til å dele annonsen med sine kontakter, altså “employer branding”. Dersom en arbeidstaker anbefaler selskapet, vil det kunne være mye mer verdt enn hva selskapet selv uttrykker til en søker.