I en rekrutteringsprosess har du sikkert stilt spørsmålet “hvor hørte du om denne stillingen?”
Dette spørsmålet er viktig å få besvart slik at du kan definere hvilke kanaler som egner seg best for rekruttering til din bedrift og hvor de beste kandidatene befinner seg.
Vi gir deg 4 tips om kanalbruk, slik at du ikke ender opp som taperen i kampen om talentene.
For å kunne se hvordan kombinasjonen av kanalene er mest effektivt – bør du holde øye med statistikken og lage deg noen KPIer. Dette kan eksempelvis være: kostnad per ansettelse, tid, kvalitet og turnover. Ideelt sett bør du måle disse per stillingstype.
Mer en 41 millioner mennesker søker jobb og blir rekruttert hvert år. 60 % av disse søkerne starter søket etter jobb på online jobbplattformer som TU Jobb og Finn.no.
Plasser stillingsannonsene dine på de riktige plattformene, slik at du øker synligheten blant kandidater med relevant kompetanse. Nisjenettstedene får kanskje mindre treff, men det er mer sannsynlig at de som faktisk ser annonsen er de du er på jakt etter.
Når du skriver en jobbannonse, ikke glem å gjøre den så attraktiv som mulig. Her er noen tips til hvordan du kan gå frem:
Vi tok en prat med Carlo Duraturo i Universum om hvilke faktorer som kommer øverst når junior (to års arbeidserfaring) og senior (10+ år arbeidserfaring) arbeidstakere skal rangere hva som er viktigst i en jobb. Dette er de viktigste:
Ut ifra svarene ser vi at er det relativt stor enighet om hvilke preferanser vi har ved en arbeidsplass, enten du har jobbet i ti eller to år. Innsikt som dette er gull verdt å spille på i en stillingsannonse.
Les også: 5 ting du må ha med i en god stillingsannonse
Sosiale medier er en nyttig kanal i rekrutteringen – planlegg en god strategi og vær nøye i valget av plattformer.
Tenk på budskapet ditt og hvordan du kan møte målgruppen din. Når du gjør rekruttering via sosiale medier på en god måte åpner du opp potensialet for å nå aktuelle kandidater.
Les også: Driver du en liten bedrift? 5 tips til hvordan du når ut til relevante kandidater i sosiale medier
Anbefalinger fra ansatte er sagt å være en av de mest effektive rekrutteringskanalene. Dette er fordi ansatte ofte kun anbefaler mennesker de kunne tenke seg å jobbe med, og som de også vet kunne ha passet miljøet og stillingen.
Dette sparer deg for både tid og penger. Du slipper å jakte på eksklusive kandidater – de blir mer eller mindre presentert for deg.
Så hvordan oppmuntrer du ansatte til å anbefale i sitt private nettverk?
Les også: Hvordan sikre deg de beste kandidatene med bruk av kreativitet