Rekrutteringsfaget har endret seg drastisk det siste tiåret, blant annet med økt vekt på employer branding, bransjespesifikke jobbportaler og sosiale medier. Det kommer hele tiden nye trender og her er fem av de viktigste rekrutteringsstrategiene for 2018.
I løpet av de ti siste årene har rekrutteringsbransjen endret seg raskt. Bare tenk på overgangen fra annonser i avisen til Google. Bransjen er blitt lettere tilgjengelig for jobbsøkere gjennom rekruttering i sosiale medier og på nisjenettsteder. Men hva blir det neste store? Vi har tatt en titt på trendene som vil prege bransjen dette året.
Rekruttering er et av verdens eldste yrker og fokuset ligger på menneskelig kontakt. Et sentralt spørsmål er hvordan du skal kunne ta i bruk kunstig intelligens og bots for å effektivisere jobben.
Automatisering og teknologi gir mer effektive rekrutteringsprosesser. Høye søknadsbunker blir ofte en hodepine for mange rekrutterere. Ikke bare tar det lang tid å behandle alle søknadene, det kan også være vanskelig å skille klinten fra hveten. Så hvordan kan teknologi og kunstig intelligens effektivisere arbeidshverdagen?
Les mer om hvordan du kan effektivisere søkerbehandlingen her.
Det er velkjent at de beste kandidatene som oftest ikke er på aktivt jobbsøk, men at mange likevel er villige til å bytte arbeidsgiver dersom de får et interessant tilbud. Man kan ikke si at det er en trend å målrette seg mot såkalt passive kandidater, men sosiale medier er, og vil fortsette å være, et viktig element i byggingen av relasjonene med disse kandidatene.
En undersøkelse fra organisasjonen SHRM som tar for seg bruk av sosiale medier i rekrutteringen, viser at hele 84 prosent av virksomhetene bruker sosiale medier for å tiltrekke seg talenter. Ytterligere ni prosent planlegger å ta i bruk sosiale medier som et rekrutteringsverktøy. Dette har til og med fått et eget navn: social recruiting. Den viktigste grunnen til at virksomheter benytter sosiale medier i rekrutteringen, er nettopp for å tiltrekke seg passive jobbkandidater.
En solid gruppedynamikk og en god arbeidskultur er selve fundamentet for enhver attraktiv arbeidsplass. Skal du klare å tiltrekke deg og rekruttere de beste kandidatene, må du derfor begynne med den interne strategien. Du må komme til bunns i hvordan folk egentlig har det på jobb, hva de ønsker å gjøre mer av, og du må bruke de interne ressursene for alt det de er verdt.
Hvis du har fornøyde ansatte, vil det være langt enklere å rekruttere flere.
Som kjent får man sjelden i både pose og sekk, og det gjelder ikke minst når man leter etter nye talenter. Det betyr langt fra at du ikke skal vurdere kandidatens CV og tidligere erfaring, men fremtidens arbeidsplasser kommer til å være i så stor endring at du bør velge de personene som er villige til å endre seg og lære nytt. Altså kandidater som har de nødvendige ferdighetene her og nå – og som vil klare å tilpasse seg og utvikle seg i tråd med bransjens stadig nye krav.
Rekrutteringsmarkedsføring, eller recruitment marketing som det kalles på engelsk, er rett og slett strategier som går ut på å ta i bruk markedsføringstiltak i rekrutteringen. En av disse strategiene er «inbound rekruttering». Den handler om at du proaktivt og kontinuerlig forsøker å tiltrekke deg attraktive kandidater med målet at de skal velge deg som sin neste arbeidsgiver. Strategien består av følgende steg: