Det å bygge opp selskapets omdømme er en viktig del av rekrutteringsprosessen for å kunne tiltrekke de beste kandidatene. Heldigvis behøver det ikke koste deg skjorta: Her er 3 employer branding aktiviteter du kan sette i gang med i dag – helt gratis.
I LinkedIn Business sin employer brand undersøkelse kommer det frem at kandidater som leter etter jobb anser det å ikke vite hvordan det er å jobbe i organisasjonen som den største hindringen for å søke på stillingen.
Employer branding er, med andre ord, en essensiell del av dagens ansettelsesprosess. Spesielt viktig er det å bygge opp selskapets omdømme som arbeidsplass når du skal rekruttere teknologer, ingeniører, utviklere og IT.
Det er fordi disse bransjene har blitt “arbeidstakers marked”, det vil si at utvalget av jobber for de beste kandidatene er større enn antall kvalifiserte kandidater. De beste kandidatene kan dermed “velge og vrake” ulike arbeidsplasser etter hva de anser å være de mest attraktive arbeidsgiverne.
Det er mange tiltak du kan gjøre for å bygge opp selskapets omdømme, og alt behøver ikke å koste penger. For å hjelpe deg i gang har vi samlet tre gratis employer branding aktiviteter du kan implementere allerede i dag.
Usikker på hva employer branding egentlig innebærer? Les artikkelen vår her: Hva er employer branding og hvilke fordeler gir det?
Når var du sist innom LinkedIn-siden til ditt selskap, eller andre sosiale medier kanaler dere bruker? Sjansen er stor for at profilen trenger en oppfriskning.
I ovennevnte LinkedIn-undersøkelse kommer det frem at 52 % av kandidater først og fremst besøker selskapets nettside for å få et inntrykk av selskapet, og deretter sosiale medier for å bli bedre kjent med de som jobber der.
Derfor bør deres profiler i sosiale medier vise hva slags prosjekter dere jobber med og hvilke sosiale aktiviteter dere gjør – også utenom jobbtid. Gå derfor gjennom de profilene dere har og spør deg selv: Fremstår dette som er en arbeidsplass hvor du ville ha jobbet? Hvor lenge blir jeg værende på siden før det blir kjedelig?
Gå gjennom profilene dere har på de ulike kanalene og sett opp en liste over alt som kan forbedres og hvilke tiltak du skal gjøre. For å få enda bedre effekt av deres tilstedeværelse i sosiale medier kan du også forsøke å engasjere de ansatte til å dele selskapets historier på sine private kontoer.
Dette er kanskje det raskeste og enkleste tiltaket du kan sette i gang med for å bygge opp selskapets omdømme.
“Vis, ikke fortell”, har lenge vært en regel innenfor skrivebransjen – og det er ingen grunn til at det ikke bør være en del av din employer branding strategi. Undersøkelsen som ble gjennomført av LinkedIn viser at kandidater stoler hele tre ganger mer på at de ansatte i selskapet gir troverdig informasjon om hvordan det er å jobbe der, enn hva selskapet selv gjør.
Løft derfor frem menneskene som jobber i selskapet – ikke kun selskapet i sin helhet. Skal du ansette ingeniører eller teknologer? Vis frem de ingeniørene og teknologene som allerede jobber i selskapet og bygg opp disse som ambassadører. Har du et definert virksomhetsområde kan du fortelle og vise frem konkrete historier gjennom de menneskene som allerede er på dette feltet.
Finn gjerne også én person i bedriften som evner å fortelle historien om selskapet på en spennende måte og som kan være selskapets “ansikt utad”. Dette vil oppleves som nærere for kandidaten fordi vi mennesker har lettere for å relatere til andre mennesker enn til et aksjeselskap.
Les mer: 4 steg til et sterkere employer brand
Det å spørre om rådgivning behøver ikke nødvendigvis koste penger. I en rådgivningstime med Teknisk Ukeblad ser vi på hvordan du kan dra nytte av både tradisjonelle og mer moderne markedskanaler for å bygge opp selskapets omdømme og tiltrekke de rette kandidatene.
Vi hjelper deg med å avdekke følgende:
Artikkelen er originalt skrevet: 14.03.18. Artikkel oppdatert 31.10.18.