Det er ingen som kjenner leserne eller kandidatene bedre enn de mediene som kun målretter seg mot disse yrkesgruppene. Dette gir flere fordeler i rekrutteringen og kan være til stor hjelp for deg som hele tiden jakter på de største talentene. Her er derfor tre gode grunner til hvorfor du bør få hjelp til rekrutteringen av de som kjenner dine kandidater aller best.
Vi har tidligere snakket om at rekruttering gjennom tredjeparts-nettsider er en av dagens største kilder til kvalitetsansettelser. Ved å bruke nisjenettsteder for de yrkesgruppene du ønsker å rekruttere, eksempelvis ingeniører, teknologer, IT og utviklere, treffer du både målgruppen direkte og får tilgang til flere kvalifiserte kandidater.
En annen fordel med å rekruttere kandidater gjennom nisjenettsteder er at mediet som driver nettsiden kjenner denne spesifikke målgruppen svært godt – noe som igjen åpner opp for en mer målrettet, tilpasset og personalisert rekrutteringsprosess.
“Objektivt sett er det ingen som vet mer om leserne enn mediet selv. De har direkte dialog med kundene både gjennom data og alle undersøkelser de gjør, så de ser i mye større grad hvordan en slik kompleks og høykompetent målgruppe reagerer og agerer på forskjellige former for markedsføring kontra et mediebyrå som ikke sitter rett på flata. De har den direkte, gode kontrollen,” – Jørgen Elton Nilsen, leder i StoryLabs.
Teknisk Ukeblad Media, som sitter på ulike ledende bransjenettstedene for teknologer, ingeniører og IT, har all den innsikten og kompetansen som behøves for at du bedre skal kunne nå ut til din målgruppe, tiltrekke flere kvalifiserte søkere og sitte igjen med en renere søkermasse.
En bransjenettside som har fokus på én spesifikk yrkesgruppe vil naturligvis sitte på unik informasjon om leserne på dette mediet, både basert på hvilket innhold som har vært mest populært, hvilke stillingsannonser som har gitt mest kvalifiserte søkere og gjennom direkte kommunikasjon med leserne.
På denne måten kan mediet følge sine lesere ut i sosiale medier med den typen innhold som tidligere har fungert bra slik at du treffer målgruppen dine bedre. Eksempelvis kan Teknisk Ukeblad vise din annonse til personer som tidligere har sett på, og vist interesse for, lignende annonser.
Det er ikke nødvendigvis slik at én type rekrutteringsstrategi fungerer like godt for alle yrkesgrupper, og i dag er det heller ikke lenger nødvendig å satse alle kortene på én stillingsannonse eller én bannerkampanje.
Som leder i StoryLabs, Jørgen Elton Nilsen, forklarer, har verktøykassen for rekruttering blitt mer omfattende. Dette har ført til at det er mulig å løse mer spesifikke og unike oppgaver for hver eneste type stilling som skal rekrutteres.
En bedre og bredere verktøykasse har også åpnet opp for flere muligheter når det gjelder å bygge opp selskapets omdømme. Arbeidstaker-markedet i sektorer som teknologi, ingeniørbransjen samt IT- og utvikling setter i dag større krav til selskapers omdømme fordi de beste kandidatene har muligheten til å velge mellom flere arbeidsgivere.
“Vi ser at enkelte teknologiselskaper utmerker seg i Norge på grunn av omdømmet de har. Folk har lyst til å jobbe hos innovatører som Xeneta eller spesialister som Tronrud Engineering, fordi de selskapene har fokus på nettopp dette. Du finner like spennende oppgaver mange andre steder, men ikke alle selskaper er like flinke på å få det frem. Det i seg selv er en større motivator for at en flink person som skal bytte jobb enn hva lønn er. Har du ikke en sterk arbeidsgiver-merkevare som gjør deg unik, og faktisk får frem de spennende oppgavene dere jobber med, er det vanskeligere å skille seg ut.”
Elton Nilsen mener employer branding har vokst frem som en stadig viktigere rekrutteringsaktivitet, nettopp fordi arbeidstaker-markedet i disse sektorene har blitt mer komplisert.
“Det har blitt arbeidstakers marked i mange sektorer og selskaper er derfor nødt til å være nytenkende i sin rekrutteringsprosess.”
Ønsker du å lese hele intervjuet? Last ned e-boken om employer branding her – helt gratis.
Men vet du ikke hvordan du skal dra nytte av disse nye mulighetene, kommer du ikke langt. Teknisk Ukeblad kan derfor hjelpe deg med å lage stillingsannonser som bedre treffer målgruppen og publisere disse på de bransjenettstedene og nisjenettstedene hvor den spesifikke målgruppen er. Med ulike plattformer for de ulike yrkesgruppene, eksempelvis tu.no for ingeniører og teknologer og digi.no for IT, får du langt flere kvalifiserte søkere.
Teknisk Ukeblad kan også bedre bygge opp ditt selskaps omdømme ved hjelp av svært målrettet innhold. Dette kan eksempelvis være:
Ønsker du å vite mer om hvordan Teknisk Ukeblad kan bistå deg i din rekrutteringsstrategi? Vi tilbyr gratis rådgivningstimer hvor vi blant annet ser på hvordan du kan bygge opp selskapets omdømme og tiltrekke mer kvalifiserte kandidater.