Mye av arbeidet med å rekruttere gode talenter er å skrive stillingsannonser som tiltrekker de beste hodene innenfor bransjen. Men hvordan får du oppmerksomheten til de dyktigste ingeniørene?
Det aller viktigste for en bedrifts suksess er å tiltrekke samt ansette de beste kandidatene. For å tiltrekke talenter må du rett og slett tilby en spennende stilling i et spennende selskap – med godt omdømme.
Selskapets omdømme kan bygges opp ved hjelp av employer branding, altså merkevarebygging av selskapet ut mot potensielle kandidater. Effekten av employer branding er nemlig stor: Har selskapet et etablert og sterkt rykte som talentfabrikk har dette direkte innflytelse på selskapets overordnede suksess med rekruttering.
Ifølge LinkedIn mener 72 prosent av rekrutteringsledere verden over at employer branding har stor innflytelse på rekrutteringen og 59 prosent av rekrutteringsledere investerer mer i employer brand nå enn hva de gjorde tidligere.
Stillingsannonsene selskapet legger ut bør være i tråd med denne merkevarebyggingen – men også i tråd med hvordan ingeniører tenker, snakker og hva de vektlegger.
Ifølge en Millenial Survey gjennomført av Deloitte sier 6 av de 10 spurte at formål er noe de ser etter hos potensielle arbeidsgivere. For dagens jobbsøkere er det ikke lenger nok med høy lønn og godt arbeidsmiljø, de ønsker også å kunne gå til en jobb hvor de føler at de bidrar til å nå bedriftens mål, og at de gjør noe meningsfullt.
Ved å beskrive hvorfor bedriften eksisterer og hvorfor dere gjør akkurat det dere gjør, kan søkeren identifisere seg med selskapet, forstå akkurat hvilken type stilling han går til og hva som kreves av han.
Forklar hvorfor ingeniørene vil få en meningsfull arbeidshverdag hos akkurat dere.
Trekk frem de tingene som skiller deres arbeidsplass fra andres og synliggjør bedriftens verdier og personlighet. Hvordan? Ved hjelp av employer branding.
Som tidligere nevnt brukes employer branding til å formidle et inntrykk av din bedrift som gjør den attraktiv for potensielle medarbeidere – og for å luke ut de kandidatene som ikke er relevante fordi deres holdninger og verdier ikke er i samsvar med bedriftens ønskede merkevare.
Ifølge en undersøkelse gjennomført av Mrinetwork er employer branding en av arbeidsgivernes høyeste prioritet for å tiltrekke de rette kandidatene.
Når du skal rekruttere ingeniører hjelper det ikke hvor mye du skryter av arbeidsplassen dersom søkerne får inntrykk av at dere bare er enda en grei, men kjedelig arbeidsplass. Du må derfor vise hvorfor selskapet er verdens beste sted å jobbe.
Er det de årlige utenlandsreisene og samholdet i bedriften som er eksepsjonelt godt? Er det alle de spennende prosjektene dere jobber med, eller den raske veksten? Eller er det kanskje det formålet selskapet har, og den forskjellen dere utgjør, som skiller dere ut fra andre i bransjen?
Du vil ikke ut nå ut til ingeniørene og teknologene med mindre du snakker samme språk som dem, eller tenker på samme måte. Bruk derfor ord og uttrykk som tiltrekker de beste hodene, og sett deg inn i hvordan ingeniører på jobbjakt tenker.
Ingeniører er generelt sett opptatt av å kunne tenke systematisk, løse problemer på en kreativ måte og å delta i interessante og innovative prosjekter.
Snakk med de personene som er ansatt på avdelingen i dag og be dem forklare utfordringene de har, arbeidsoppgavene og ikke minst miljøet. Be dem også beskrive deres drømmekollega og hva de forventer seg av den neste som kommer inn på avdelingen. Gjør du det, får du svaret på hvordan du bør formulere stillingsannonsen.
Dere søker ikke etter hvem som helst, så ikke gi den oppfatningen heller. For å få tak i de beste er dere også nødt til å være eksklusive.
Konsulent Hans Petter Stub gikk i juli 2017 gjennom 355 stillingsannonser på finn.no og fant ut at majoriteten av annonsene var utformet på en slik måte at søkeren egentlig ikke helt visste hva det var han søkte på.
Stub mener at uklare og kjedelige stillingsannonser tiltrekker seg kjedelige søkere: “Når du bare lemper ut et eller annet, er det ikke rart du bare får de gjennomsnittlige jobbsøkerne – de som søker på «alt»”, sa han.
Når du skal rekruttere ingeniører er det derfor essensielt at du retter deg mot målpersonen du ønsker å treffe med stillingsannonsen – og ikke alle ingeniører og teknologer i hele landet.
Den beste måten å vise kandidaten hva han vil jobbe med i en stilling hos dere er å vise til prosjekter ingeniører i selskapet allerede har bidratt på – og ingeniørenes opplevelse av det.
Lag case studier eller intervjuer hvor ingeniørene som deltok på prosjektet forklarer hva prosjektet gikk ut på, hva som krevdes av dem og hva slags erfaringer de sitter igjen med.
Det er langt mer troverdig og verdifullt å la enkeltpersoner i selskapet male et bilde av arbeidsplassen enn om det kommer fra selskapet. Søkere stoler nemlig mer på hva de ansatte i bedriften forteller om arbeidsplassen enn hva bedriften forteller selv.
Artikkelen er originalt skrevet: 20.09.17. Artikkel oppdatert 13.02.19.