Arbeidshverdagen de nærmeste årene behøver ikke nødvendigvis bestå av en himmel full av droner, eller kunstig intelligens så langt øyet kan se. Derimot spår Gartner at innen 2021 vil 40% av alt IT-personell være generalister med mange ulike roller, der fokuset vil være mer på forretning enn teknologi. Så hvordan skaper du fremtidens IT-avdeling?
Det anbefales at den digitale kompetansen spres i hele bedriften, samtidig som at den tradisjonelle IT-avdelingen må bli bedre på å gjøre forretning.
Man spår at AI i 2020 vil bidra til en stor økning av arbeidsplasser. Dette vil skje ved at det på verdensbasis vil skapes 2,3 millioner nye arbeidsplasser, mens 1,8 millioner arbeidsplasser vil bli borte.
Kunstig intelligens (AI) vil med andre ord ikke fullt og helt erstatte arbeidstakere. AI vil først og fremst bidra til effektivisering og produktivitetsvekst ved å endre og utfylle de menneskelige oppgavene.
Imidlertid viser en undersøkelse gjennomført av EVRY i Norge og Sverige, at teknologi allerede er i gang med å erstatte manuelle arbeidere. Hele 62% av bedriftene sier at de har automatisert større prosesser og funksjoner, noe som har redusert behovet for manuell arbeidskraft.
Rapporten fra Accenture mener at fremtidens IT-avdelinger vil kunne få et stort konkurransefortrinn gjennom å integrere maskinlæring og AI med menneskelig arbeidskraft.
Så hvordan kan du skape en solid arbeidsplass for dine ansatte når alt er i endring?
La oss starte med ansettelsesprosessen. Det er svært viktig å få tak i de rette kandidatene: De som tenker fremover, som er nysgjerrige på teknologi og som vil jobbe godt med resten av bedriften. De som nå entrer IT-bransjen må være forberedt på et fagfeltet som aldri vil stå stille.
Om du helst skulle hatt en sjekkliste for ansettelse av IT-personell, finner du en her.
Når du har ansatt de riktige IT-hodene, gjelder det å ta godt vare på dem og skape et godt arbeidsmiljø. I dag er det viktig for arbeidstakere at jobben er meningsfull, at den er støttende og utviklende.
Det er derfor viktig å sikre seg gode referanser ved å oppfordre til personlig og faglig utvikling. Sett tydelige forventninger og legg opp til gjensidig tillit.
Ifølge administrerende direktør i Great Place to Work (ekstern lenke), Jannik Krohn Falck, er det nettopp disse tingene som er fellesnevnere for gode arbeidsplasser: personlig og faglig utvikling samt en tydelig kommunisert hensikt som gjør at arbeidsplassen blir mer enn kun en jobb.
Vi lever i en digital tidsalder der vi har virtuelle medarbeidere, roboter og tilgang på samhandlingsteknologi som gjør at vi kan jobbe fra hvor som helst. Til tross for alle mulighetene teknologien gir oss, trenger vi tilhørighet.
Så hvordan går du frem for å skape tilhørighet? Prøv å finne noe dine medarbeidere kan samles om. Hva har de til felles? Kompetanseutvikling, erfaringsdeling og mål kan være temaer som kan skape en følelse av tilhørighet i avdelingen.
Som tidligere nevnt, gir teknologien arbeidstakere mulighet til å jobbe fra hvor enn de måtte ønske og til alle døgnets tider. Derfor må arbeidsgiveren ta ansvar og sørge for at de ansatte får logget av.
De ansatte må ikke være tilgjengelig hele døgnet. Eksempelvis kan en regel være at e-post som mottas etter et satt tidspunkt på ettermiddagen, ikke må besvares før arbeidsdagen starter dagen etter.
Ifølge Gartner vil den teknologiske fremtiden by på en økende mengde falske nyheter. De spår at innen 2022 vil majoriteten av folk i i-landene konsumere mer falsk enn ekte informasjon. Det er derfor viktig at bedrifter følger med på hva som blir sagt om dem og i hvilken kontekst.
Se på AI som en mulighet til å effektivisere og utfylle de manuelle arbeidsoppgavene, og ikke nødvendigvis som en erstatning for menneskelig arbeidskraft.
Hjelp resten av organisasjonen og kundene med å forstå hva og hvorfor den mystiske IT-avdelingen gjør som den gjør. Se for deg at IT-avdelingen skal redesigne nettsiden slik at den bedre støtter visuelle og talebaserte søk. Forklar at dette er noe som kan føre til høyere konverteringsrater, høyere kundetilfredshet og økt omsetning.
Hvorfor? Etter som dette er noe som vil gagne hele bedriften, er det langt større sjanse for at de ansatte som ikke jobber med IT også vil engasjere seg mer i prosessen.
Dersom du skal ligge foran konkurrentene dine i den digitale tidsalder, kreves det rask omstilling, prosessering av store datamengder og fortløpende læring. For å drive fremtidens IT-avdeling, må dette kombineres med å ivareta teamets grunnleggende behov for å bli sett, hørt og ivaretatt.
Lær mer om hva slags IT-kompetanse du bør rekruttere for fremtiden ved å laste ned rapporten nedenfor hvor vi har snakket med seks av Nordens største selskaper om fremtidens kompetansebehov innenfor IT.
God lesning!