Dyktige IT-ansatte er mangelvare i en stadig mer digitalisert verden, så hvordan skal du klare å kaprede største talentene som har det som kreves – både i dag og i morgen? Vi i TUJobb har spurt leserne på digi.no om hvilke faktorer som er viktigst når de vurderer å skifte jobb.
Leserundersøkelsen 2018 er basert på svarene til et representativt utvalg av programmerere og andre data-ingeniører som leser digi.no, Norges ledende publikasjon rettet mot IT-bransjen. Lesergruppen som primært består av senior utviklere som jobber med backend, database, frontend og informasjonssikkerhet fikk spørsmålet: Hva er viktigst når du vurderer et jobbskifte?
Her er svaret vi fikk:
Overraskende nok er det ikke høyere lønn som frister mest. Dette er de tre viktigste faktorene for senior utviklere og andre data-ingeniører når de skal bytte jobb:
1) Fleksibel arbeidstid (74%)
2) Vennlige kollegaer og et godt arbeidsmiljø (70%)
3) Geografisk beliggenhet / nærhet til hjemmet (64%)
Videre trekkes også høy lønn, utfordrende og læringsrike arbeidsoppgaver og varierende arbeidsoppgaver frem som viktig.
Andre liknende undersøkelser som har blitt gjennomført i henholdsvis Storbritannia og USA viser de samme tendensene: spennende prosjekter, varierte utfordringer og fleksibilitet troner høyere enn lønn for de aller fleste.
Skal du klare å rekruttere de beste IT-kandidatene, er du derfor nødt til å vite viktigheten av god - og relevant - annonseutforming. Ha fokus på å vise frem det gode arbeidsmiljøet og de spennende prosjektene menneskene i din bedrift jobber med, og trekk frem fleksibel arbeidstid, konkurransedyktig lønn og varierende arbeidsoppgaver som noen av fordelene kandidaten får gjennom jobben.
For å få til dette, må du tenke kvalitet over kvantitet. Med det mener vi at du bør sette av god nok tid til å utforme så relevante og interessante stillingsannonser som mulig for å kunne tiltrekke kandidater – ikke følge den samme malen for stillingsannonser for å spare tid.
Stillingsannonser er generelt sett statiske, kjedelige og lite spesifikke. En undersøkelse for noen år siden viste at 70% av stillingsannonsene fra IT-bransjen kunne tilby et “godt arbeidsmiljø”, mens 11% av annonsene ikke fortalte hva arbeidsgiver kunne tilby – i det hele tatt.
Skal du klare å rekruttere kandidater det allerede er stor konkurranse om, er du ikke bare nødt til å forklare tydelige hva som kreves av kandidaten i stillingen og hvilke egenskaper dere ser etter – du som arbeidsgiver skal også selge inn stillingen ved hjelp av stillingsannonsen.
Hva er det målgruppen for stillingsannonsen faktisk etterspør i en jobb? I dette tilfellet ser IT-kandidater spesielt etter stillinger med fleksibel arbeidstid, vennlige kollegaer og et godt arbeidsmiljø.
For å klare å treffe målgruppen bør du derfor få hjelp til å utforme native stillingsannonse av de som kjenner den spesifikke målgruppen aller best. Delta V er Teknisk Ukeblad Medias egne innholdsbyrå og jobber med de største aktørene innenfor norsk og internasjonal IKT-bransje.
Delta V sine teknologieksperter hjelper deg med å fortelle de gode historiene og planlegge treffsikre tiltak mot kompetente teknologiske kandidater. TUJobb bistår med å synliggjøre og markedsføre dette innholdet slik at flere kandidater får lyst til å søke.
Fordi Teknisk Ukeblad Media sitter på Norges største nettavis for IT-bransjen, digi.no, kjenner vi godt til målgruppen og hva som fanger deres interesse. Vi treffer 1 million nordmenn i måneden gjennom egne kanaler, og er derfor i en unik posisjon når det gjelder å hjelpe din bedrift med rekrutteringen.
Ønsker du å se eksempler på innhold vi har laget for andre IKT-bedrifter, eller kanskje du vil lese mer om produktene Delta V tilbyr? Klikk deg inn her.
Dersom du ønsker å vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å rekruttere de beste IT-kandidatene, kan du møte oss for en gratis og uforpliktende samtale hvor vi ser på hva vi i samarbeid med din bedrift kan gjøre for å tiltrekke flere gode kandidater.
Kontakt gjerne Andre Lundby Nossen for en uforpliktende samtale på tlf: 952 74 761, eller ved å sende en mail til andre.nossen@tu.no .