Hva bør norske bedrifter gjøre for å tiltrekke seg de dyktigste IT-medarbeiderne? Hallfridur Johannsdottir, spesialist i sosiale medier og prosjektleder for digital strategi hos Pipar\TBWA og The Engine, mener de bør vise seg frem mer.
Hallfridur Johannsdottir, spesialist i sosiale medier
– LinkedIn er mye mer enn bare et sted for stillingsannonser, forteller hun. Nøkkelen for å tiltrekke seg gode kandidater ligger i employer branding: ikke bare ved å kommunisere karrieremuligheter, men også vise frem fagnivå, arbeidsmiljøet og de ansatte.
Employer branding er ikke noe nytt, men det er viktig i jakten på nye talenter, sier Hallfridur. Konkurransen er stor, og selskapene som markedsfører seg som gode arbeidsgivere vinner. Men hvordan gjør man det? Her spiller god strategi i sosiale medier en stor rolle, forklarer hun.
– Og ikke minst samspill mellom de ulike kanalene, i hvordan man viser frem bedriftskulturen og mer.
Videre nevner hun at det blir viktigere og viktigere å lære seg hvordan man bruker algoritmer, og å sette seg inn i teknologien bak disse kanalene for å nå bedre ut til kandidatene.
Hun trekker frem seks spørsmål som din bedrift bør tenke nøye over:
- Hvor ofte skal man publisere og i hvilke kanaler?
- Hvilke dager er de beste?
- Hvor stor rolle har de ansattes personlige profiler for bedriften?
- Hvor mange tagger skal man bruke i innlegg, eller skal man overhode bruke tagger?
- Hvordan legge igjen "spor" slik at bedriften blir mer synlig?
- Hvordan forstå mekanismene som gjelder og hva kandidatene forventer av dere?
Vil du ha svar på disse seks sentrale spørsmålene? Hallfridur vil holde workshop på vår konferanse IT-rekruttering 2019, der det blir mulighet for å jobbe målrettet med dette og mye mer.
Den 22. oktober arrangerer TU Jobb, digi.no og Den norske dataforening årets utgave av konferansen IT-rekruttering. Hvordan finne de riktige hodene, øke kompetansen og beholde talenter over tid?
Om Hallfridur Johannsdottir
Johannsdottir er spesialist i sosiale medier og prosjektleder for digital strategi hos Pipar\TBWA og The Engine, hvor hun jobber med analyse, strategi og valg av markedskanaler for B2B og B2C, samt kundeoppfølging og kommunikasjon med kunder på Island og i Norge. Hun har lang fartstid fra NITO som nettredaktør og ansvarlig for sosiale medier, med søkelys på markedsføring og profilering på Linkedin. Hun har teknologisk utdannelse fra Universitetet i Reykjavik, og er sertifisert digital markedsfører. Johannsdottir er en engasjert og populær foredragsholder samt kursleder hos Webgruppen.