Rekruttering | TUJobb

3 steg til å rekruttere i en bransje du ikke kjenner

Skrevet av Karin Lima | 14.11.18 14:21

Du er relativt ny i selskapet og har fått i oppgave å rekruttere ingeniører. Med lite kjennskap til bransjen og hva som anses som ettertraktet, kan det være vanskelig å vite hvor du skal begynne. Så hvordan skal du gå frem?

Som en rekrutterer er du ansvarlig for å finne kandidater, gjøre dem interessert i ditt selskap og stillingen du lyser ut – og sørge for at den beste kandidaten til slutt fyller rollen. Hvordan får du til dette når du ikke engang vet hvor du skal lete etter de beste kandidatene?


Det å tiltrekke og ansette de beste kandidatene er en kunst i seg selv, og dersom målet ditt er å bli den aller beste på å rekruttere ingeniører er du
nødt til å legge ned mye tid på å sette deg inn i bransjen.

Heldigvis finnes det også noen snarveier til hvordan nybegynneren kan få de beste ingeniørkandidatene på kroken – uten å bruke hele arbeidsuken på å lese deg opp på bransjen.

Slik rekrutterer du kandidater uten å kjenne bransjen

1) Finn plattformene som enkelt holder deg oppdatert på bransjenyheter

Hvor kan du holde deg oppdatert innen bransjen? Det første du må gjøre er å finne gode plattformer som gjør det enkelt å få med seg de siste trendene og nyhetene som er relevante for bransjen.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Deloitte tar det i gjennomsnitt 52 dager å fylle rollen på en åpen stilling, så bruk god tid på å sette deg inn i bransjen før du begynner letingen.

Forsøk å finne ut hvor de som jobber i bransjen finner informasjon og hvilke kilder de stoler på. Finn grupper på LinkedIn, Facebook eller andre kanaler hvor du kan følge med på hva ansatte i bransjen er opptatt av og hvilke temaer som diskuteres.




Er det noen trender som er mer spennende å følge med på enn andre? Kan du dra nytte av disse trendene ved å rekruttere personer til bedriften som kan bringe selskapet inn i fremtiden?

Det er alltid lurt å se til utlandet og følge med på hva som skjer der. Ofte ligger vi i Norge et par år bak utviklingen i eksempelvis statene, og det er gull verdt om du klarer å rekruttere mennesker som kan være med på trendene som ennå ikke har kommet til Norge.

 

2) Snakk med de du rekrutterer for

Når du skal rekruttere eksempelvis ingeniører eller teknologer er det viktig at du er åpen for å lære om disse menneskene du skal nå ut til.

Ikke vær redd for å stille spørsmål. Snakk med teamet som er på jakt etter et nytt medlem og spør hva det er de ønsker seg i en ny medarbeider. Hva er viktig i en jobb for denne personen? Hva er det som skal til for at denne personen ønsker å tre inn i akkurat denne stillingen?

Les mer om dette: Hvordan tenker ingeniører på jobbjakt?

Finn ut hva personer som jobber i denne bransjen virkelig er opptatt av. Ikke bare hvilke bekymringer de har, men også hva de brenner for, hva som trigger dem og hva som engasjerer dem.

Har dere en supportavdeling i selskapet som ofte snakker med disse personene du er på jakt etter? Hvis svaret er ja, kan du lære mye om menneskene du skal rekruttere ved å høre hvilke spørsmål support får, og ikke minst hvilke svar support gir dem.


Få også en oversikt over avdelingene innad i selskapet og skaff deg en kontaktperson per avdeling. Sørg for å kommunisere hyppig med disse personene for å holde deg oppdatert.

Gå alltid utifra at du ikke har svaret. Ikke anta noe før du er sikker på at dette er det riktige svaret. Spør heller en ekstra gang. Da får du kanskje ny kunnskap eller en ny vinkling med på kjøpet.

Kanskje vil du stille noen spørsmål som kan anses som “dumme” i begynnelsen, men husk at du er der for å lære og opparbeide deg forståelse av denne bransjen og menneskene som befinner seg i den.

 

3) Stol på magefølelsen og dine kunnskaper

Det er en grunn til at det er du som har fått ansvaret for å rekruttere gode kandidater som ytterligere kan bygge opp selskapet og selskapets suksess. Husk at du har ferdigheter innen HR og rekruttering andre i bedriften ikke har.

Kombiner derfor alt det du har lært deg om bransjen og menneskene du skal rekruttere med din teft for mennesker og personligheter. Kast deg ut i det. Det er en grunn til at bedriften har ansatt nettopp deg til denne jobben. Bygg videre på dette.

 

Artikkelen er originalt skrevet: 27.09.17. Artikkel oppdatert 14.11.18.