Rekruttering | TUJobb

[Gjesteinnlegg] Rekrutteringsguiden del 2: Annonsering av stillinger – hvordan få rett kandidat til å søke

Skrevet av Håkon Heskja | 19.12.18 10:39

Rekruttering kan sammenlignes med markedsføring: Målet med en jobbannonse er å presentere et budskap som trigger en spesifikk handling hos riktig publikum – det vil si, få riktig kandidat til å søke. Men hvordan når du ut til riktig publikum og hva må du tenke på når du skriver en stillingsannonse?

Dette er andre del av en serie med rekrutteringstips hvor vi blant annet går gjennom hvordan du når ut til de riktige kandidatene og hvordan du siler ut de beste.

Det er hovedsakelig to ting som må være på plass for at du skal kunne treffe riktige kandidater og trigge disse menneskene til å søke på stillingen. For det første må du ha en annonse som formidler riktig budskap, som vekker interesse hos de riktige kandidatene gjennom å vise hvem dere er, hva dere skal og hvem dere søker.

For det andre må annonsen gjøres synlig for rett kandidatmarked. Jo mer presist annonsen treffer på marked, jo bedre.


Så hvordan sikrer du at din stillingsannonse oppfyller disse kravene?


4 tips til hvordan du treffer riktig publikum med din stillingsutlysning

Det er mye som skal klaffe for at du får tak i den perfekte stillingskandidaten på første forsøk, men det er heldigvis flere ting du kan gjøre for å øke sjansene:


1) Pass på at annonsen er tydelig, selgende og unik

For at du skal kunne vekke interesse hos de kandidatene du ønsker å rekruttere, må du først og fremst passe på at annonsen er:

  • Tydelig – Unngå tomme ord og flåsete språk, fortell hva jobben faktisk går ut på og hvilken spesifikk erfaring dere søker.

  • Selgende – Selg inn budskapet, selg inn selskapet og selg inn hvilken fantastisk mulighet dette er.

  • Unik – Få frem hva det er som gjør selskapet unikt og hvordan det er å jobbe hos dere.

Jo mer spesifikk du klarer å være i stillingsutlysningen, jo mer kvalifiserte søkere vil du få.


2) Finn den riktige digitale kanalen å publisere stillingen på

Alle som i dag er på jakt etter ny jobb, sjekker nettet. Derfor er vårt enkle råd dette: Finn den riktige digitale kanalen for den spesifikke stillingen, og bruk sosiale medier for å dele annonsen.

Dersom det er spesielle miljø eller grupper du tror kan være interessant, bruk litt tid på å se om du finner, eller eventuelt kjenner, noen som er i målgruppen. Det kan være mye å hente på å kontakte denne personen direkte, formidle til vedkommende hva du er på jakt etter og spørre om hun eller han eventuelt kan hjelpe deg med å spre budskapet.



En god annonse som ligger utlyst på riktig sted til riktig tid kan trigge både de som er på aktiv jobbjakt – og de som kun holder øynene delvis åpne for spennende stillinger.


3) Gjør det så enkelt som mulig å søke på stillingen

Ønsker du mange søkere, må du også gjøre det enkelt for søkerne. Krever du mye av søkeren, vil det være mange som lar være å søke – og i verste fall går du glipp av flere gode kandidater.

Behøver du virkelig at de sender inn et utfyllende søknadsbrev hvor de skriver at de er interessert og motivert, er ikke det innlysende i og med at de søker? Det å skrive en god søknad er tidkrevende, og det kan være nok til at stjernekandidaten lar være å søke.

Det er også langt fra sikkert at den som skriver den beste søknaden er den beste kandidaten. CV eller en utfyllende LinkedIn-profil kan gi deg all den informasjonen du trenger.


4) Vær kreativ når du lager og promoterer stillingsannonser

Sosiale medier og nye teknologiske muligheter har ført til nye og raskere måter å kommunisere på, og har også påvirket hvordan vi i dag finner informasjon. Vi forventer en helt annen interaktivitet enn tidligere, og undersøkelser viser at direktemeldinger på sosiale medier, chat og SMS er en minst like utbredt og foretrukket som kommunikasjonskanal som telefon og e-post.

Stadig flere selskap velger å promotere stillinger ved hjelp av videoer, noe som kan fungere veldig bra. Selv om man ikke har tid og ressurser til å lage proffe filmer kan enkle filmsnutter være en fin måte å promotere en stilling på, både i kombinasjon med annonser og som en appetittvekker som sendes ut i sosiale medier.

I dag har de fleste av oss kamera med høy nok kvalitet til at vi kan lage en enkel og appellerende filmsnutt med telefonen. Minst like viktig som i annonser er det da å ha et tydelig budskap som er målrettet mot et spesifikt publikum.

I neste del av Rekrutteringsguiden diskuterer vi hvordan du siler ut de beste kandidatene i intervjurunden. For å få neste bloggartikkel tilsendt direkte til din e-post, kan du abonnere på serien ved å klikke på knappen nedenfor.